Vietnam, Laos en Cambodja! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Tessa Lekkerkerker - WaarBenJij.nu Vietnam, Laos en Cambodja! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Tessa Lekkerkerker - WaarBenJij.nu

Vietnam, Laos en Cambodja!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

25 Juni 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Hi allemaal! Dit was weer een tijdje geleden (understatement), maar heb zoveel andere leuke dingen te doen!!
Zit as we speak alweer in Cambodja, nachtbus van Siem reap naar Sihanoukville.

Ruim een maand geleden kwam ik aan in Vietnam in Ho Chi Minh City. Na weer de benodigde moeilijkheden met m'n vluchten (ben echt vervloekt deze reis) in het hostel aangekomen, nu begon het reizen echt. Ben een paar dagen in HCMC gebleven, heb een hele leuke sightseeingtour door het centrum gedaan, leuke avonden gehad, leuke mensen ontmoet en was naar de Cuchi tunnels geweest, zo bijzonder om te zien! HCMC is echt een indrukwekkende stad! Heel erg aan het verwesteren en moderniseren. Maar ook zo warm!! De luchtvochtigheid was ineens zoveel hoger dan op Bali, gevoelstemperatuur was 42, niet echt lekker..
Na HCMC door naar Da Lat met de bus, ook weer een avontuur. Ik was de enige toerist in die bus en echt niemand, zelfs het personeel van de bus, sprak Engels.. Ik had nog geen idee van de bussen in Azië en ik was bijna in een of ander ghosttown uitgestapt, in de veronderstelling dat ik er al was, want ja na 6x vragen of het Da Lat was zal het wel kloppen toch? Gelukkig kreeg ik de 7e keer dat ik het vroeg een nee, het bleek nog 4 uur rijden te zijn... Helemaal kapot toen ik er aankwam. Heb in Da Lat niet heel veel gedaan, vooral veel van de stad zelf gezien. Heel mooi is het! De Vietnamezen noemen het zelf le petit Paris, vanwege een radiotoren die nogal op de Eiffeltoren lijkt. Het deed mij vooral denken aan een stad in de Alpen, doordat het een Franse kolonie is geweest overal van die statige grote westerse gebouwen, ook wel leuk om te zien weer!

Na Da Lat ging ik naar Nha Trang, daar was ik wel weer aan toe nadat ik op dat moment al ruim een week geen strand had gezien, heftig!! Nha Trang is in een woord te beschrijven; Russisch. Blijkbaar is dit de Costa del Sol voor de Russen, gezien overal borden in het Vietnamees en Russisch staan en ik in het Russisch word aangesproken door Russen én Vietnamezen.. Het strand was wel erg lekker weer en hele leuke mensen ontmoet! Ik heb hier ook Jimin en Jimena ontmoet, beide uit Canada maar van origine zuid Koreaans en Mexicaans, dus lekker internationaal koppel met z'n drieën. Ik heb hierna verder gereisd met die twee tot zij naar Thailand gingen, waren superleuke meisjes en klikte heel goed! Ze waren ook maar 19 en 20 jaar ten opzichte van het gemiddelde 23 jaar hier. M'n bijnaam is een baby geworden omdat iedereen me zo jong vind haha.
In Nha Trang ook naar een Spa met modderbaden geweest, geweldig!! Was zo leuk jezelf helemaal met modder in te smeren en emmertjes modder over je heen te gooien, maakt niet uit hoe oud je bent haha! Daarnaast waren er ook mineraalbaden, watervallen en zwembaden. Helemaal mooi dus! Die avond had ik de nachtbus naar Hoi An, helaas alleen gezien ik al m'n bus in HCMC had geboekt..

In Hoi An weer herenigd met de hele groep uit Nha Trang in een te lekker hostel, met zwembad!! Hoi An is misschien wel m'n favoriete plaats van Vietnam, het is er echt idyllisch mooi, de mensen zijn supervriendelijk en het is niet heel groot. Toen we op een gegeven moment langs het water naar een restaurant liepen werden we ineens door allemaal locals geroepen, biertjes in de hand gedrukt en hebben we een uur lang in het Vietnamees met elkaar geproost, bier gedronken en pork gegeten, ze konden ook geen woord Engels, maar was zo leuk! Het waren vissers en we werden zelfs uitgenodigd even een rondje te gaan varen, maar daar hadden we helaas geen tijd meer voor.. Hoi An is heel romantisch als het donker is, overal kleine kaarsjes en lampionnetjes, alle restaurants liggen aan de rivier en er is weinig verkeer. Heb ook hele leuke avonden in Hoi An gehad! De volgende dag gingen we de My Son tour doen, een oud tempelcomplex in de bergen... Kreeg er een beetje spijt van toen we er waren want het was echt onmenselijk warm en de tempels waren eigenlijk allemaal platgebombardeerd tijdens de oorlog met de Amerikanen.. Na de tour hadden we een boot weer terug naar Hoi An en de volgende dag was het tijd voor de bus naar Hanoi!

Die busrit verliep wat minder soepel, was wederom niet met iemand van de groep omdat ik m'n bus al geprebooked had, wel twee Argentijnse meisjes in m'n bus waarmee ik een beetje vrienden mee was geworden, ook nog een poging van m'n Spaans oefenen gedaan maar hun Argentijnse accent is wel heel lastig! Het vervelende aan deze busrit was dat ik eerst ruzie had gekregen met de assistent van de buschauffeur, hij stond me echt te vervloeken in het Vietnamees geloof ik en daarnaast ook dat ik me niet zo goed voelde en op een gegeven moment midden in de nacht, terwijl iedereen sliep een hyperventilatie aanval kreeg.. Nog nooit gehad dus werd alleen maar banger waardoor het alleen maar heftiger werd natuurlijk.. Op een gegeven moment werd het minder en toen nog wel een beetje geslapen, maar toen ik aankwam in Hanoi moest ik eerst nog wel even bijkomen, voelde me heel slap.. In Hanoi weer herenigd met Jimin en Jimena en een beetje de stad verkend. Die avond de pubcrawl van een ander hostel gedaan, was heeeel leuk!! Volgende dag ook naar dat hostel verhuisd haha, daar ook weer herenigd met Kim en Lisanne van Bali, waarmee ik vanaf dat moment mee samen ging reizen. Hanoi ook een mooie stad! Vooral het oude centrum is heel leuk en typisch Aziatisch, chaotisch maar toch goedlopend en alles is opgepropt.

Vanuit Hanoi gingen we ook op Halong Bay tour, echt zo leuk was dat! We deden de tour van het hostel, dus het bestond eigenlijk alleen maar uit gezelligheid en we werden niet afgezet door Vietnameesjes, ook wel fijn :)
Enige mindere was dat er veel regen en onweer was die dagen, niet heel chill als je op een boot zit haha, maar alles goed gegaan en het mocht de pret niet drukken! De volgende dag was op een privé eiland en daar gingen we ook rotsklimmen en in een band achter de speedboat aan, kayakken en beachvolleyballen en nog meer, helemaal leuk!!

Weer terug in Hanoi nog een paar daagjes sightseeing gedaan, musea bekeken en Sapa geboekt. Sapa ligt in het noorden van Vietnam in de bergen, daarom was het weer wat koeler, lekker!
Sapa was zo mooi, toen we Sapa inreden waren overal al prachtige rijstvelden ook en overal vrouwtjes en meisjes uit dorpjes van de omgeving in traditionele kleding. In Sapa heb ik samen met Kim en Lisanne een trekking gedaan. Dat was een heel gebeuren haha, ook in Sapa had het recent geregend en dan wordt tussen de rijstvelden doorlopen op schoenen zonder profiel alleen maar lastiger, heeel vaak bijna gevallen dus!! Maar de trekking was echt heel mooi en leuk om te doen. Overal tijdens de trekking door tienduizend vrouwtjes en kleine meisjes achterna gelopen om van alles te kopen ook, dat is echt hun business daar.
Na Sapa gingen we weer naar Hanoi om vanuit daar de bus naar Laos te pakken, naar Vientiane, de hoofdstad.

Na een 24 uurs bus (we waren ka-pot!!) eindelijk aangekomen, Laos weer zo anders dan Vietnam en Bali! In Vientiane lekker rustig aan gedaan, een beetje gefietst, de stad sightseeings gedaan en een paar tempels bekeken. De volgende morgen deden we nog even een rondje op de fiets en toen werd op een gegeven moment m'n camera gestolen... Zo kut! M'n grote camera.. Hij zat in het mandje van de fiets en we waren terug naar het hotel aan het fietsen, toen opeens een scooter langzaam naast me kwam rijden. Op dat moment geloofde ik nog een beetje in het goede van de Aziatische mensheid, ook na verschillende Vietnamese ruzies haha, maar het tegendeel bleek waar.. In plaats van hello zeggen pakten ze zomaar m'n camera uit het mandje en toen reden ze er weer vandoor.. Het vervelende was dat onze bus naar Vang Vieng in 10 minuten zou vertrekken, dus we besloten dat daar aangifte doen een beter idee was.

Eenmaal aangekomen in Vang Vieng was het politiebureau gesloten, dan maar een andere keer. De volgende dag gingen we tuben, dat was echt te leuk!! Geloof dat het tuben wel iets minder heftig is als een paar jaar geleden maar het was echt zoooo leuk!! Volgende dag een poging tot aangifte gedaan, ja een poging, de politie in Vang Vieng is namelijk zo corrupt als wat. Ik kwam daar aan en ze stonden buiten te jeu de boulen, uiteindelijk wel eentje die me hielp, met tegenzin wel. Vervolgens mocht ik op een blanco blaadje allemaal random gegevens en het verhaal opschrijven met m'n vingerafdruk. Dat was het dan, voor bewijs van aangifte moest ik naar Vientiane of Luang Prabang, ze waren echt zo onbeleefd bij het politiebureau!!
Die middag naar de blue lagoon cave geweest, maar dat liep nogal heftig af. De grot was heel glibberig en op een gegeven moment gleed Lisanne uit en vervolgens viel ze flauw! Niet de allerbeste plek gezien de grot heel wat trappen oplopen was en in de grot zelf was het helemaal donker en heel glibberig dus.. Uiteindelijk echt anderhalf uur over weer naar beneden komen gedaan en toen de tuctuc naar het hostel zodat we naar het ziekenhuis konden, de wond moest namelijk gehecht worden.. Ik ging ook mee naar het ziekenhuis, was alleen niet het allerbeste idee! Kan blijkbaar heel slecht tegen bloed en wonden enzo, ik vond het heftiger dan Lisanne geloof ik haha.. Die avond de wedstrijd AUS-NED gekeken, was te leuk! Alle Nederlanders daar hadden zich verzameld en gelukkig hadden we uiteindelijk gewonnen!! Het kostte wel de enige spanning haha, maar was echt heel leuk!

De volgende morgen vroeg hadden we de bus naar Luang Prabang, onze laatste stop alweer in Laos. Lekker rustig aan gedaan in Luang Prabang, m'n aangifte geregeld, beetje rondgelopen door het schattige stadje en de markt etc. Wat echt geweldig was was het olifant rijden!! We waren alle drie wel een beetje zenuwachtig, die beesten zijn zo groot en imposant. Best eng idee dat ze naar mondcommando's zouden moeten luisteren, maar ze luisteren echt! Eerst een rondje op de olifanten naar de Mekong river, om ze vervolgens daar te wassen. Het badderen met de olifanten was echt geweldig! Ze kunnen ook echt veel trucjes en echt geweldig om dat op zo'n groot beest te doen, heeeel erg naar m'n zin gehad die middag!!
Vanuit luang prabang weer gevlogen naar m'n volgende bestemming: Cambodja!

M'n vlucht ging helaas niet zoals gepland, had een directe vlucht van anderhalf uur, maar die werd gecanceld dus ik moest omvliegen via Bangkok met 4 uur overstap, ala dat is prima, tot die tweede vlucht ook nog vertraging oploopt, niet helemaal goed geregeld!! 's Avonds aangekomen in Siem Reap en de volgende dag Angkor Wat bekeken. Heel mooi om te zien en het is ook al zo oud!! Het was gelukkig ook bewolkt dus niet zo warm toen ik er was. In Siem Reap nog jongens van de Halong Bay tour tegengekomen dus daar verder een beetje mee rondgehangen en Siem Reap bekeken. Nu ik dit erop zet ben ik net in Sihanoukville aangekomen, door een 18 uur bus uiteindelijk (lekke band, kapotte airco dus we moesten van bus wisselen) maar wat is het lekker weer bij het strand te zijn! Nu hopen dat het weer morgen wat beter is en dan morgen aan het strand liggen! Ik reis nu samen met 3 Engelse meisjes en een Zwitserse jongen, die nachtbussen hier zijn zo opgebouwd dat je een tweepersoonsbed hebt, maar in praktijk is het een kleine twijfelaar, beetje awkward dus als je random met iemand in dat bed wordt gelegd haha. Ik kwam terecht naast een van de Engelse meisjes en dat heeft er weer voor gezorgd dat ik nu een stukje met hen samenreis, wel gezellig!
Over een paar dagen ga ik naar Phom-Penh, de hoofdstad van Cambodja en dan vlieg ik van daaruit naar Bangkok! Ga ik een maand lang Thailand verkennen, heel veel zin in!! Ik kom dus ook later naar huis, in plaats van 30 juni (nog maar 5 dagen!!) is het nu rond 30 juli, toch weer wat extra tijd! Alleen maar leuk dus :)
Kusjes uit Cambodja!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Preah Seihanouk

Bali en Azië

-

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2014

Vietnam, Laos en Cambodja!

10 Mei 2014

Love from Bali

09 April 2014

Eerste dagen
Tessa

Actief sinds 09 April 2014
Verslag gelezen: 1045
Totaal aantal bezoekers 3027

Voorgaande reizen:

09 April 2014 - 30 Juni 2014

Bali en Azië

Landen bezocht: